Boeiende Kennissessie Cultuur-Techniek Fabriek 7 november in Deventer met 140 deelnemers
Een prima ambiance, een zeer inspirerende keynote en daarnaast boeiende workshops kenmerkten de Kennissessie van Kunsteducatie Deventer en KWTO op donderdag 7 november bij De Gasfabriek in Deventer. Ruim 140 deelnemers, vooral leerkrachten en directeuren van basisscholen en daarnaast intermediairs Cultuureducatie en W&T, namen deel aan deze bijeenkomst. Centraal stond hoe een goede verbinding gelegd kan worden tussen Cultuureducatie en Wetenschap & Technologie op de basisschool.
Tim Post van Universiteit Twente inspireerde de deelnemers met keynote : “Onderwijs voor morgen”. De aansluitende workshops vormden een praktische uitwerking van het theoretisch kader dat Tim had geschetst en dat gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek.
Kunstcircuit en KWTO ontvingen na afloop veel positieve reacties w.o. de volgende:
“Ik kwam uitgeblust van school maar hier heb ik weer heel veel energie gekregen” – leerkracht
“Wat een hoog niveau !” – HBO-master student Onderzoekend & Ontwerpend Leren
“Heel belangrijk dat er zoveel mensen uit het onderwijs aanwezig waren en niet alleen mensen vanuit Cultuureducatie en W&T” – cultuurcoach gemeente Noord-Overijssel
“Tim Post was heel inspirerend!”– diverse leerkrachten en intermediairs Cultuur
“ Dank nog voor het mooie event, ik vond het leuk er onderdeel van uit te maken” – workshopleider
“Een leuke en terzake workshop, die erg enthousiast werd gebracht! Wat goed dat de gemeente Enschede dit standaard faciliteert, een voorbeeld! Fijn om een realistisch verhaal te horen.” – leerkrachten over de workshop van W&T-menu Enschede
De workshops vanuit de praktijk waren de volgende:
1. De Deventer Sluis in verbinding met het onderwijscurriculum
Integratie van Wetenschap & Technologie en Cultuureducatie aan de hand van de Deventer Sluis – Anika Embrechts Saxion/Tech Your Future
2. De juiste vragen stellen leidt tot uitdagend onderwijs
De kunst van het vragen stellen bij zowel Cultuureducatie als W&T – Erik Groot Koerkamp Denkenkunjeleren
3. Afstemming Cultuur- en W&T-aanbod is winst voor scholen
Afstemming Cultuur- en W&T-aanbod op gemeentelijk niveau – W&T-Menu Enschede
4. W&T en Cultuureducatie zonder extra werkdruk
Cultuureducatie & Wetenschap en Technologie geïntegreerd op een basisschool -Jenaplanschool Heerde
5. Stapsgewijs op weg naar leerlinggestuurd onderzoekend leren
Stapsgewijs op weg naar leerlinggestuurd onderzoekend leren bij zowel Cultuureducatie als W&T – Karin Kotte Kunsteducatie en Huub van der Wal basisschool de Vijf-er Deventer
6. Samenspel van Kunst, Wetenschap en Techniek leidt tot innovatie
Film en Animatie: Samenspel van Kunst, Wetenschap en Techniek – Janko Bartelink bij Studio Z