2. De juiste vragen stellen leidt tot uitdagend onderwijs

2. De juiste vragen stellen leidt tot uitdagend onderwijs 
De kunst van het vragen stellen bij zowel Cultuureducatie als W&T – Erik Groot Koerkamp Denkenkunjeleren (45 minuten)

In een gemiddelde schoolklas worden dagelijks gemiddeld zo’n 1000 vragen door leerkrachten gesteld. Dat kunnen uitdagende hersenkrakers zijn, maar het overgrote deel gaat toch over het reproduceren van bestaande kennis.
Het stellen van de juiste vragen, zowel mondeling als schriftelijk, zal helpen om uitdagend en boeiend onderwijs te geven en veel meer creatief denken bevorderen. Dus is het belangrijk zorgvuldig en kritisch te denken over het stellen van vragen. Daardoor worden talenten van leerlingen aangesproken, zullen leerlingen betrokken zijn, op het puntje van de stoel zitten en vooral relevante vooruitgang boeken.

Goede vragen stellen is een kunst
In deze workshop, bedoeld voor onderbouw t/m bovenbouw, komen o.a. de volgende aspecten aan de orde: open vragen i.p.v. gesloten vragen, andere manieren om vragenstellen te organiseren (terugdringen van vingers opsteken), nieuwe strategieën en technieken om vragen te kunnen stellen, een opbouw om een set van vragen te kunnen stellen rond een thema en een concrete uitwerking van de taxonomie van Bloom.

Erik Groot Koerkamp is een ervaren trainer die veel kennis heeft van de hedendaagse pedagogiek, onderwijskunde en goed lesgeven. De trainingen zijn motiverend, plezierig en inspirerend. Kenmerkend zijn het laten ervaren i.p.v. kennisdelen, praktijkgericht en toespitsen op vinden van simpele en effectieve manieren om talenten van leerlingen aan te spreken en prestaties te verbeteren. Hij is mede oprichter van COOL onderwijs (Cultuur Onderwijs &Onderzoekend Leren) waarbij het verankeren van procesgerichte didactiek bij met name wereldoriëntatie centraal staat.