5. Stapsgewijs op weg naar leerlinggestuurd onderzoekend leren bij zowel Cultuureducatie als W&T – Karin Kotte Kunsteducatie en Huub van der Wal basisschool de Vijfer Deventer (90 minuten)

5. Stapsgewijs op weg naar leerlinggestuurd onderzoekend leren
Stapsgewijs op weg naar leerlinggestuurd onderzoekend leren bij zowel Cultuureducatie als W&T – Karin Kotte Kunsteducatie en Huub van der Wal basisschool de Vijfer Deventer (90 minuten)

Om te voorkomen dat W&T en Cultuureducatie losse vakken worden en het ‘erbij’ komt, is het belangrijk de kennis, vaardigheden en houding die bij onderzoekend leren horen te verweven in het totale onderwijs. Dit impliceert niet alleen eigenaarschap van het leren bij leerlingen maar ook bij leraren. Dat kan alleen wanneer er respect is voor de visie, capaciteiten en beginsituatie van ieder teamlid.

Deze workshop toont de verschillende niveaus van onderzoekend leren. De niveaus gaan van productgerichte taken naar leerlinggestuurd onderzoekend leren. Het kunnen oefenen op het eigen niveau van de leerkracht vormt het uitgangspunt tijdens de implementatie. Leerkrachten leren het productgericht werken los te laten om te gaan vertrouwen op een verdiepend proces. Een proces dat in eerste instantie leerkrachtgestuurd plaatsvindt.

Trainer en adviseur Karin Kotte en Huub van der Wal, voormalig directeur van vier basisscholen en huidige directeur van basisschool de Vijf-er in Deventer, hebben in 2015 en 2016 met enthousiasme samengewerkt om onderzoekend leren te implementeren op een viertal scholen. Op dit moment maken ze hiermee ook stappen op de Vijf-er en passen ze daar toe wat ze samen geleerd hebben. Graag delen ze tijdens deze workshop hun ervaringen en ontdekkingen.