Veel inspiratie tijdens symposium over praktijkklassen in het PO
Onder de titel “Praktisch getalenteerde leerlingen in het PO anders laten leren in de Praktijkklas! “organiseerde KWTO op 14 oktober op Praktijkonderwijs in Zutphen een symposium over praktijkklassen in het basisonderwijs.
Bijna 80 belangstellenden – het maximaal aantal dat kon deelnemen en vnl. uit het basisonderwijs – lieten zich volop inspireren door keynote Dr. Tim Posten en door een viertal workshops uit de praktijk. Blijkbaar is de urgentie bij scholen op dit thema groot gezien de grote betrokkenheid van de deelnemers bij zowel de keynote als bij de workshops. Opvallend was dat veel deelnemers driftig aantekeningen maakten en tot het eind bleven om met andere deelnemers ervaringen uit te wisselen en plannen te bespreken.
Anne-Marie Molleman gaf tijdens haar welkomstwoord een schets van het praktijkonderwijs in Zutphen en de talentontwikkeling van deze leerlingen.
Tim Post ging in op ontwikkelingen van praktijkklassen en de verschillende faseringen binnen het onderwijs aan deze praktisch getalenteerde leerlingen. Hiermee schetste hij een kader voor de praktijkklassen zodat deze onderwijsvorm ook leidt tot de meest optimale leeropbrengsten. Hij benoemde de verschillende stadia van ‘afkijken’ tot ‘verrijken’ en de hierbij passende rol van de leerkracht van ‘modelleren’ tot ‘confronteren’ en ‘inspireren’.
Tijdens de 4 workshops werd dieper ingegaan op de wekelijks praktijk van de klusklas in 4 nogal verschillende situaties. Dit betreft o.a. het onderscheid in leeftijd, doelgroepen, de tijdsduur, de grootte van de groepen, de locatie van de activiteiten en de rol van de bedrijven en instellingen in de omgeving. Zeer inspirerend om de ervaringen en de drive van de praktijkklasbegeleiders uit eigen mond te horen en zeker ook wat een praktijklas met de kinderen doet. Toename van zelfvertrouwen bij deze leerlingen blijkt een belangrijke gemeenschappelijke deler maar daarnaast zijn er ook leerlingen waarbij de prestaties bij de cognitieve vakken toenemen omdat het ‘leren’ in een andere context plaatsvindt.
Een onderliggende vraag en uitdaging naar de toekomst zal zijn: “Op welke wijze gaan alle praktisch getalenteerde leerlingen in het PO in de toekomst bediend worden?”. In de woorden van één van de workshopleiders en tevens bestuurder:
“Als je de ontwikkeling van elk individueel kind centraal stelt, moeten we anders leren kijken naar kinderen, voldoet het traditionele onderwijs in het geheel niet meer, verandert de rol van de leerkracht enorm, moeten we andere concepten aanbieden. De Praktijkklas is een voorbeeld van zo’n ander concept.”
De 4 workshops.
- Praktijkklassen met ondersteuning van praktijklokalen en bedrijven – St. Accrete NW-Overijssel
- Klusklas bij lokale bedrijven en theoretische verwerking op school– De Wiekslag Tubbergen
- Klusklas = aan de slag met hart en handen èn leren in de praktijk – De Bron Wezep
- Praktisch aan de slag binnen en buiten, met aansluiting op de profielen van het vo – St. Op Kop Vollenhove & Steenwijk
Lees hier verder voor de uitgebreide beschrijving van alle 4 workshops. Hierin staat ook het mailadres van de workshopleider zodat rechtstreeks contact opgenomen kan worden.
Lees hier verder voor vragen die een rol spelen bij de (verdere) ontwikkeling van praktijkklassen.