Welke vragen komen aan de orde bij de (verdere) vormgeving van de Praktijkactiviteiten?
Praktijkactiviteiten ontwikkelen roept veel vragen op die op enig moment beantwoord moeten worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
- om welke doelgroep gaat het en vanaf welke groep?
- wat wil je bereiken met deze leerlingen?
- betreft het een vaste groep?
- hoeveel uren per week worden eraan besteed?
- wie doen de begeleiding?
- gaat het om een breed scala aan activiteiten of alleen om techniek?
- gaat het vooral om binnenschoolse – of vooral om buitenschoolse activiteiten?
- is beroepsoriëntatie impliciet een belangrijk doel?
- hoe krijgen cognitieve ‘vakken’ op natuurlijke wijze aandacht?
- wie worden erbij betrokken?
- hoe vindt de transfer van de Praktijkklas naar de reguliere groep plaats?
- wordt het teambreed gedragen?
- hoe borg je de praktijkactiviteiten en structurele bekostiging?
- worden ouders in het proces betrokken?
- speelt het voortgezet onderwijs een rol en zo ja, welke?