Praktisch getalenteerde leerlingen in het PO anders laten leren in de Praktijkklas! – symposium 14 oktober Zutphen
Leerling: “Ik zou zo graag een Plusklas willen voor leerlingen die minder goed kunnen leren”.
Wanneer je de zogeheten ‘uitblinkers’ regelmatig leuke en uitdagende activiteiten ziet doen in de Plusklas is deze uitspraak niet verwonderlijk. Cognitief uitblinken heet dan al snel ‘beter kunnen leren’ maar dat geldt natuurlijk niet voor al het leren. Er zijn ook leerlingen die juist uitblinken in praktische vaardigheden en het bedenken van praktische oplossingen.
Sinds een aantal jaren bestaat het fenomeen Praktijkklas (Klusklas/OpMaat klas) om tegemoet te komen aan leerlingen met vooral praktische talenten. Uiteraard met het doel deze praktische talenten verder te ontwikkelen maar daarnaast ook om op een natuurlijke wijze aandacht te besteden aan de verdere ontwikkeling van de cognitieve vaardigheden. En niet te vergeten het ontwikkelen van zelfvertrouwen en het kunnen ‘shinen’ van deze leerlingen.
Om scholen die ermee aan de slag zijn of aan de slag gaan te ondersteunen bij de verdere vormgeving van de Praktijkklas organiseert KWTO op donderdag 14 oktober (aanvang 15.30 uur) een symposium over dit onderwerp op het Praktijkonderwijs in Zutphen.
Dr. Tim Post zal als ontwikkelingspsycholoog ingaan op diverse aspecten die van belang zijn bij de vormgeving van een Praktijkklas en de uitgangspunten voor het leren binnen een Praktijkklas en het vormgeven daarvan. Het betreft leren dat verder reikt dan alleen basisvaardigheden en ook appelleert aan creativiteit, oplossingsgericht denken en talentontwikkeling. Tim gaat ook in in op het betrekken van de omgeving met organisaties en instellingen als ook op de betekenis van het leren in een maatschappelijke context.
Direct betrokken uit de dagelijkse praktijk van ‘Praktijkklassen’ zullen tijdens de interactieve workshops hun eigen ervaringen over het voetlicht brengen. Het gaat hierbij om vormgeving van Praktijkklassen vanuit verschillende invalshoeken en settingen. Vanuit elke invalshoek komen de volgende aspecten sowieso aan de orde:
- wat doet de praktijkklas met deze leerlingen, ook t.a.v. het cognitieve deel?
- hoe ervaren ouders de deelname van hun zoon of dochter aan de praktijkklas?
- hoe is de financiering geregeld?
- wat zijn de toelatingscriteria
- vanaf welke leeftijd kunnen leerlingen deelnemen?
Ouder “Mijn kind is echt veranderd. Ze praat nooit over school, maar nu wel over de praktijkklas.”
Foto ‘s van o.a. Tubantia, Accrete, Veritas, Onderwijs van Morgen.
——————————————————————————————————————————————————–
De interactieve workshops vanuit de praktijk:
- Praktijkklassen met ondersteuning van praktijklokalen en bedrijven – St. Accrete NW-Overijssel
- Klusklas bij lokale bedrijven en theoretische verwerking op school– De Wiekslag Tubbergen
- Klusklas = aan de slag met hart en handen èn leren in de praktijk – De Bron Wezep
- Praktisch aan de slag binnen en buiten, met aansluiting op de profielen van het vo – St. Op Kop Vollenhove & Steenwijk
Lees hier verder voor de uitgebreide beschrijving van de alle 4 workshops.
——————————————————————————————————————————————————–
Welke vragen komen aan de orde bij de (verdere) vormgeving van de Praktijkactiviteiten?
Praktijkactiviteiten ontwikkelen roept veel vragen op die op enig moment beantwoord moeten worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
- om welke doelgroep gaat het en vanaf welke groep?
- wat wil je bereiken met deze leerlingen?
- etc.
Lees hier verder voor de overige vragen.
——————————————————————————————————————————————————–
Programma 14 oktober 2021 | |
---|---|
Vanaf 15.00 uur: | Binnenkomst met koffie en thee |
15.30 - 15.45 uur: | Welkom door Anne-Marie Molleman, directeur Praktijkonderwijs Zutphen en Henk Mulder, voorzitter KWTO |
15.45 - 16.20 uur: | Keynote Dr. Tim Post over belangrijke aspecten bij de (verdere) ontwikkeling van Praktijklassen in het basisonderwijs |
16.20 - 16.40 uur: | Korte pauze |
16.40 - 17.25 uur: | Workshopronde 1 |
17.30 - 18.15 uur: | Workshopronde 2 |
18.15 - 19.00 uur: | Napraten met soep en broodjes |
——————————————————————————————————————————————————–
Er zijn geen kosten verbonden aan dit symposium.
Opgave
Inmiddels zitten we op het maximum aantal van 80 deelnemers.
Wij verzoeken wel uw belangstelling kenbaar te maken door dit formulier in te vullen en te versturen. Wij hebben daarmee een beeld van het totaal aantal mensen dat graag wil deelnemen. Mogelijk dat deelnemers zich intussen afmelden waardoor er mogelijk weer ruimte ontstaat op 14 oktober. Eventueel onderzoeken we hoe we uw belangstelling kunnen honoreren op vergelijkbare bijeenkomst op een later moment.
Plaatsing op de wachtlijst kan door dit formulier in te vullen en te versturen.