Leerkracht vat de koe bij de hoorns en bezoekt met groep 3 melkveehouderij
Nicole Krooshof van basisschool De Ontdekking laat er geen gras over groeien wanneer de zes Brummense scholen hun tweede gesprek met een 15-tal bedrijven en instellingen voorbereiden. De scholen zoeken immers de samenwerking met de ‘buitenwereld’ om hun onderwijs te verrijken. Nicole is bezig met het onderwerp ‘dieren’, weet dat melkveehouder Wijgman één van de 15 deelnemende bedrijven is en belt eigenaar Sander Wijgman voor een bedrijfsbezoek. Nicole gaat in dit artikel graag uitgebreid in op het bedrijfsbezoek en de voorbereiding hierop.
Geleerde uit de theorie zichtbaar maken in de praktijk
Nicole schetst eerst de aanleiding: “Het onderwerp ‘dieren’ was in de klas aan de orde. Ik wilde het geleerde uit de theorie zichtbaar maken in de praktijk. Zeker voor kinderen is het dan belangrijk een bedrijf uit de buurt te bezoeken. Zij komen hier vaker langs waardoor ze iedere keer herinnerd worden aan het bezoek en alles wat ze daar geleerd hebben. Ook belangrijk is dat kinderen bij een onderwerp aan de hand van een concreet voorbeeld het verhaal doorvertellen.”
“Belangrijk bij een onderwerp is dat kinderen aan de hand van een concreet voorbeeld het verhaal doorvertellen”
Meerdere leerdoelen
Naast het opdoen van kennis over dieren waren er meer leerdoelen. Nicole: “Zoals oefenen met lezen in een context, leesplezier bevorderen en leren interviewen. En bij dat interviewen vragen stellen als: hoe werkt een boerderij? Wanneer kan een koe melk geven en hoeveel? Hoe zit een koe lichamelijk in elkaar en hoeveel magen heeft een koe?” Ook is het belangrijk, geeft Nicole aan, dat kinderen een beeld krijgen bij het begrip ‘hoeveelheid’. Denk aan 40 liter melk in relatie tot 40 pakken melk. En aan 40 à 60 kg gras die een koe per dag eet t.o.v. het gewicht van een kind.” ‘Leren samenwerken en regels leren die op een boerderij gelden’, behoorden eveneens tot de leerdoelen.
“De voorbereiding op school is essentieel. Daardoor zijn kinderen bij voorbaat al geïnteresseerd en stellen ze heel veel vragen aan de boer.”
Voorbereiding op school
Nicole legt de voorbereiding op school uit: “We hebben filmpjes en teksten over dieren bekeken en een boek over de boerderij. Hierbij werd duidelijk dat dieren allemaal een taak hebben. De koe geeft melk, de ezel trekt de kar, de hond verjaagt boeven, de zwaluw haalt vliegjes uit de lucht en de kat verjaagt de muizen. Kinderen die van een boerderij komen, gaven ook input. En ik heb ze uitgelegd dat de boer de directeur is van de dieren zoals een directeur op school ook leidinggeeft.” Ook vroeg Nicole de kinderen wat ze wilden leren: “Hierbij hebben ze vragen bedacht en ook aan de boer gesteld. Die voorbereiding is essentieel. Daardoor zijn kinderen bij voorbaat al geïnteresseerd en stellen ze heel veel vragen aan de boer. Die nodigde de kinderen ook uit om vragen te stellen. Deze werkwijze voorkomt dat de excursie te veel ‘zenden’ wordt.”
Veelzijdig programma
Nicole is heel enthousiast: “We hebben eerst op het bedrijf rondgelopen, daarna een spel gedaan en vervolgens zijn de kinderen in hun rol als boer een nepkoe gaan melken. En met een nepkar hebben ze de melk naar de nepkalfjes gebracht. Die afwisseling is heel belangrijk evenals het gebruik van alle zintuigen. Essentieel hierbij is dat alle activiteiten op het niveau van de kinderen uitgevoerd worden. In totaal duurde de excursie twee uur en dat is een prima tijdsduur gebleken.”
“Tijdens de excursie heb ik vooral geprobeerd enthousiasme over te brengen en ook zelf vragen gesteld. Dat nodigde de kinderen uit dit zelf ook te doen.”
De rol als leerkracht
Nicole kende de boer al en daardoor kon de voorbereiding telefonisch plaatsvinden: “In andere situaties zou ik vooraf meer meedenken en adviezen geven. Tijdens de excursie heb ik vooral geprobeerd enthousiasme over te brengen en ook zelf vragen gesteld. Hierdoor werden kinderen uitgenodigd dit zelf ook te doen.”
Nadenken over onderwerpen voor andere bedrijfsbezoeken
Nicole denkt ook al aan toekomstige bedrijfsbezoeken: “Voor groep 3 overweeg ik de volgende thema’s: ‘boom/fruitboom’, ‘smakelijk eten’, ‘op wielen’, ‘de hut (wonen-verblijfplaats)’, ‘water en wateroverlast/watertekort’.” Hogere groepen zouden zelfstandig naar een boerderij kunnen gaan. Nicole: “Bijvoorbeeld wanneer ze een werkstuk over de taak van een boerderij gaan maken en zelf vooraf veel vragen bedenken.”
Meerdere succesfactoren
De verwondering die er is tijdens de excursie door herinnering aan wat in de klas is geleerd, heeft Nicole als positief ervaren: “De kinderen worden daardoor steeds enthousiaster en stellen meer vragen. De intrinsieke motivatie groeit. Daarnaast is de afwisseling tussen uitleggen, vragen laten stellen en opdrachten geven heel bepalend geweest voor het succes. En niet te vergeten, Sander Wijgman en zijn ouders deden het heel leuk!”
Lees hier het interview met veehouder Sander Wijgman
Lees hier de uitnodigingsbrief aan bedrijven en instellingen in Brummen en omgeving.