Veel en aantrekkelijke tools bij ‘Train-The-Trainer’ Classroom 2030 op 28 november
Erik Groot Koerkamp van Denkenkunjeleren heeft tijdens deze bijeenkomst de deelnemende leerkrachten rijkelijk voorzien van tools. Leerkrachten kunnen hiermee, vanuit Onderzoekend en Ontwerpend Leren en aan de hand van 5 technische thema’s, met leerlingen het Klaslokaal van de Toekomst ontwerpen.
Met bijvoorbeeld De kunst van het vragen stellen worden leerlingen geprikkeld om creatief oplossingen te bedenken. Met Het rad van presentatie worden ze uitgedaagd om op een ‘niet gebruikelijke wijze’ de bedachte oplossingen te presenteren.
Het is nu aan de deelnemende leerkrachten om met hun leerlingen aan de slag te gaan en hun bevindingen op 15 april te delen tijdens een evaluatiebijeenkomst bij Urenco, inclusief een bedrijfsbezoek.
Reacties van deelnemers:
“Ik krijg zin om het op te pakken”
“Omdenken is de juiste typering”
“Al dat materiaal, het lijkt wel een snoeppot”
“Het is praktisch, ik kan er morgen mee beginnen”
“Leuk om thema’s te integreren”
“Deze bijeenkomst heeft ècht een toegevoegde waarde”
Classroom2030 bestaat uit lesstof over 5 thema’s: nanotechnologie, ergonomie, energie, coderen en magnetisme. De leerlingen onderzoeken wat elk thema inhoudt en proberen het vervolgens toe te passen in verbeteringen voor de klas van de toekomst.
Het programma kan als project worden aangeboden, maar ook als 1-daags programma. De school is flexibel qua tijdbesteding, indicatie is tussen 5 en 25 lesuren.
Het programma is door Urenco en de BSA ontwikkeld en in Engeland al tienduizenden keren gebruikt. Afgelopen schooljaar is het kleinschalig getest op enkele basisscholen in de KWTO- regio en vervolgens is het programma verder aangepast naar het Nederlandse onderwijssysteem.