Scholier kan door VR-bril in eigen school bedrijf bezoeken

Artikel uit De Stentor van zaterdag 18 december 2021

Is Virtual Reality de Sallandse oplossing voor tekort aan studenten technisch personeel? ‘Helpt bij beroepskeuze’

Een innovatieve ontwikkeling in de Sallandse technieksector. Platform Techniek Salland lanceert de VR-bedrijfservaring. Scholieren op middelbare scholen in de regio wanen zich toeschouwer bij vijftien Sallandse technische bedrijven, die de scholier op een interactieve manier meenemen op de werkvloer, gefilmd in 360 graden. ,,We kunnen ervaringen meegeven vanuit de bedrijven, zonder dat jongeren daar direct school voor uit moeten.’’

Het is een middel om de technieksector onder de aandacht te brengen en tegelijkertijd scholieren te helpen bij het maken van keuzes voor de toekomst. ,,Dit missen we in het hedendaagse onderwijs’’, zegt Jose Bakker, van Platform Techniek Salland.
Met 360 graden camera’s en interactieve functies kunnen scholieren bij 15 bedrijven in Salland een ‘digitaal kijkje’ nemen.
Je zal het je vast en zeker nog wel herinneren. Je zit als 14- of 15-jarige scholier in de klas en je moet al nadenken over wat je eigenlijk wil worden later. Een keuze waar je al heel vroeg in je nog prille leven voor staat. Hoe maak je de juiste keuze? Hoe zorg je ervoor dat je niet iets kiest waar je later op terug moet komen? Om in ieder geval een steun in de rug te bieden kunnen scholieren vanaf volgend jaar op een digitaal bezoek bij bedrijven in de techniek met een VR-bril (virtual reality oftewel schijnwerkelijkheid).

Oplossing
Het is een van de nieuwste projecten van Platform Techniek Salland. Met behulp van een softwarebedrijf uit Deventer, sponsoring en flink wat subsidie is het project nagenoeg klaar om uitgerold te worden onder middelbare scholieren. Volgens Kristel Leerkes-Boerhof en Jose Bakker, twee van de kartrekkers achter het platform, zijn ze al sinds 2019 bezig met dit project.
Bakker: ,,Vanuit de Kring Raalter Werkgevers organiseren we ieder jaar een ondernemersevent. Daar kwam een van onze bestuursleden een net afgestudeerde jongen tegen die zich had gestort op virtual reality. Zodoende kwam hij zijn idee pitchen en daar waren wij enorm enthousiast over’’, vertelt Bakker.
Volgens Leerkes-Boerhof is onwetendheid over de technieksector onder scholieren iets wat zij vaak zien. ,,Ons doel is om de jeugd te enthousiasmeren voor techniek in de breedste zin. Overal zit techniek namelijk. Alleen je merkt dat het voor het onderwijs lastig is om uit school te gaan. Dit is een mooie oplossing voor jongeren om ervaringen mee te geven vanuit de bedrijven, zonder dat ze daar direct school voor uit moeten.’’

Kristel Leerkes-Boerhof: ,,Toen wij een demo voorgeschoteld kregen, stonden we plots op een bouwkraan. Het is levensecht.’’

Geen standaard filmpje
Want hoe werkt het precies? Tot nu toe heeft Techniek Platform Salland bij vijftien bedrijven interactieve VR-ervaringen opgenomen. Door middel van een 360-graden camera kan de scholier overal om zich heen kijken met een VR-bril over het gezicht. Bij ieder deelnemend bedrijf zijn maximaal vijf scenes opgenomen. De leerling wordt welkom geheten, kan kiezen welke werkzaamheden bij het bedrijf wil zien en krijgt naderhand  vragen.
,,Het werkt echt fantastisch’’, zegt Leerkes-Boerhof. ,,Toen wij een demo voorgeschoteld kregen, stonden we plots op een bouwkraan. Het is levensecht. Het geeft zo’n andere ervaring dan een standaard filmpje.’’ Bakker: ,,Naast de ervaringen sprak ons ook het platform achter de filmpjes aan. Daar kan de docent data verzamelen over waar leerlingen naar kijken of huiswerk meegeven bijvoorbeeld. Voor ons als bedrijven moet het natuurlijk anoniem blijven, maar wij kunnen later wel zien dat een meerderheid van vmbo-leerlingen vaak kijken naar bedrijf A.’’

Breder inzetten
Voor bedrijven is het ook een andere tak van sport om scholieren aan te spreken, zegt Bakker. ,,Normaal nemen bedrijven misschien video’s op om klanten aan te trekken. Nu moeten zij zich richten op jeugd. Dus we brengen veel jonge mensen in beeld, praten op een andere toon tegen de scholier. Daarvoor heeft DEVcake eerst interviews afgenomen en daarna een script geschreven. Alles om het bedrijf en de dagelijkse werkzaamheden op een goede manier in beeld te brengen bij de scholier.’’
Voorlopig staan er vijftien Sallandse techniekbedrijven op het platform voor de scholieren. Leerkes-Boerhof: ,,We willen veel meer bedrijven op het platform hebben om de diversiteit van technische bedrijven te vergroten. Dat worden er natuurlijk geen honderd, maar meer dan vijftien komen er in de toekomst zeker op te staan.’’
Wanneer het project start op middelbaren scholen als het Carmel College in Raalte en de Capellenborg in Wijhe is nog onbekend. In eerste instantie zou dat eind van dit jaar gebeuren, maar zoals bij veel zaken gooit corona roet in het eten. ,,We hebben wel pilots gedaan onder leerlingen. Inmiddels staan alle bedrijven op het platform. Maar we willen dit in de toekomst natuurlijk breder inzetten.’’

Subsidie en bedrijven
Het project rond de VR-bedrijfservaring kost zo’n 200.000 euro. De helft daarvan wordt opgehoest door private bijdragen. De andere helft wordt bekostigd via een zogenoemde leader-subsidie. Dat is een subsidie van de Europese Unie, provincie Overijssel en gemeente Raalte. Bij elkaar betalen zij een ton mee. Hierdoor zijn er al minstens vijftien bedrijven aangesloten bij het project.

Denk hierbij aan technische bedrijven als kassafabrikant Pan Oston, Boerhof Projectinrichters, en Uw Onderhoudspartner Lenferink.

Kijk hier voor een korte impressie on der de titel “Studiekeuze is gemakkelijker als je weet waar je terecht komt.”