Resultaten onderzoek naar W&T op basisscholen in Overijssel
De provincie Overijssel heeft onderzoek gedaan naar de stand van W&T op de basisscholen in deze provincie. Het onderzoek is uitgevoerd in nauwe samenwerking met het onderzoeksbureau van Kennispunt Twente, TechYourfuture en KWTO.
Conclusie is dat 94% van de scholen op één of andere wijze aan W&T doet. Bij 45% van de scholen heeft W&T een incidenteel karakter. Een doorgaande lijn voor W&T en integratie met andere vakken, al dan niet structureel, is in bij 47% van de scholen aan de orde. Overigens wordt op 77% van de scholen Onderzoekend en Ontwerpend Leren, sterk verweven met W&T, leerkrachtgebonden of structureel toegepast.
Van gastlessen en bedrijfsbezoeken maakt 85% van de scholen incidenteel gebruik en 9% regelmatig of intensief. Klik op de afbeelding boven voor een grafische weergave van alle items.
Behoefte aan ondersteuning
Van de basisscholen geeft 3/5 deel aan sterke behoefte te hebben aan facilitering van W&T-onderwijs (tijd, geld materialen) en rond 2/5 deel heeft behoefte aan deskundigheidsbevordering van leerkrachten, inzicht in het onderwijsaanbod voor W&T en ondersteuning bij visie- en planvorming. Voor bijna 1/3 deel van de scholen geldt dat zij graag toegang willen tot een netwerk van bedrijven en toegang tot een netwerk voor kennisdeling.
Wijze van onderzoek
De scholen hebben per post een vragenlijst ontvangen die ze schriftelijk of digitaal konden invullen. Het rappel is digitaal verstuurd.
Het betreft een onderzoek op basis van zelfevaluatie; de antwoorden zijn immers gegeven op basis van eigen waarneming en interpretatie.
Meer informatie?
Neem voor meer informatie contact op met één van de deelnemende partijen aan het onderzoek.