Regio Aalten-Dinxperlo doet wezenlijke inzichten op tijdens eerste ‘Visiebijeenkomst W&T in het basisonderwijs in Gelderland’
Frank te Hennepe, directeur van Apparatenfabriek Ara te Aalten en Jan Hoftijzer zijn beiden bestuurslid van Stichting Technieklokalen Aalten Dinxperlo (STAD). Vanuit de laatste entiteit werden in het verleden Technieklokalen in Aalten en Dinxperlo opgericht. Frank en Jan namen enthousiast deel aan de ‘Visiebijeenkomst Wetenschap & Technologie n het basisonderwijs in Gelderland’ op 19 januari op het Provinciehuis in Arnhem. Reden om hen enkele verdiepende vragen voor te leggen: “We zouden zeker ondersteuning kunnen gebruiken bij het verder ontwikkelen van de W van Wetenschap & Technologie.”
Samendoen is succesfactor
STAD betrekt basisschoolleerlingen consequent bij activiteiten met techniek en ook technologie. Jan Hoftijzer: “De verbinding tussen het bedrijfsleven en de basisscholen maakt dat we het allemaal samen doen.” Eveneens noemen Frank en Jan als voordelen de maakindustrie die van oudsher stevig is verankerd in de Achterhoek in combinatie met de traditie om elkaar op alle fronten te helpen.
De W van Wetenschap & Technologie kan altijd beter
In al hun activiteiten voor instroombevordering in de techniek erkennen Jan en Frank dat Wetenschap & Technologie een wezenlijke aanjager is. Jan: “Bij ons is de T van Wetenschap & Technologie goed geborgd, ook vanuit het oogpunt van technologie zoals werken met robots en cobots. Maar de W kan echt beter.” Frank: “Dat was voor mij ook de eye opener van de eerste Visiebijeenkomst in januari. We zouden zeker ondersteuning kunnen gebruiken bij het verder ontwikkelen van de W. Daarom heb ik de informatie uit deze Visiebijeenkomst ook meegenomen naar de directeuren uit het basisonderwijs in onze regio. Want zij moeten invulling geven aan het curriculum, dus ook aan de invulling van de W van Wetenschap & Technologie. Ik vond het superinteressant om tijdens de Visiebijeenkomst te merken dat blijkbaar ook andere professionals hier volop mee bezig zijn.”
Focus op ontzorgen
Een belangrijk facet van de aanvliegroute in Aalten-Dinxperlo is dat de leerkrachten uit het basisonderwijs zo veel mogelijk worden ontzorgd. Frank: “Met onze inzet willen we bereiken dat zij zich zo min mogelijk zorgen hoeven te maken over het techniekonderwijs. Dat verzorgt het KBTO voor hen. Het enige wat zij moeten doen, is participeren in STAD, waardoor de circa 800 leerlingen in de regio hieraan deelnemen, en ook blijven komen.” Deze 800 leerlingen zijn hoofdzakelijk leerlingen van groep zeven en acht. Een paar kleine scholen met weinig leerlingen sturen groep zes ook mee. In totaal maken 21 basisscholen gebruik van de beide technieklokalen. Frank: “Wij ontzorgen hen 100% met middelen in ruil voor een kleine bijdrage per leerling.” Jan benadrukt het volgende: “Leerkrachten van de basisschool zijn per definitie geen techneuten, ook al denkt men weleens anders. Sommige leerkrachten ondersteunen ons intensief in het Technieklokaal, maar het overgrote deel heeft die affiniteit minder.” Frank: “Tegelijkertijd is ons initiatief een groot en langdurig succes. Bij geen enkele deelnemer staat dit nog ter discussie. En álle leerkrachten betrekken we ter plekke intensief bij de lessen in het Technieklokaal, ook als de affiniteit ermee minder zou zijn. Hun actieve rol is van groot belang in het Technieklokaal.”
Positieve resultaten instroom
De inzet in Aalten-Dinxperlo is aantoonbaar succesvol. Jan: “De bedoeling 20 jaar geleden was om meer jonge leerlingen te interesseren voor techniek. Kijk je rond op de techniekopleidingen in onze regio, dan mogen we concluderen dat dit doel uitermate is gelukt. Het aantal leerlingen is mede door de inzet van onze activiteiten gelijk gebleven. We zien zelfs in het nieuwe schooljaar ineens een enorme stijging van het aantal techniekopleidingen. Wat helpt, is dat we merken dat ook bij de ouders begint door te dringen welke mooie en schone kansen er voor hun kinderen in de techniek en technologie liggen. Vooral de moeders zijns hierin een belangrijke beslisser voor hun kinderen.”
Leren van Visiebijeenkomst
Frank en Jan namen daarom graag de moeite om op 19 januari naar de Visiebijeenkomst Wetenschap & Technologie in het basisonderwijs in Gelderland’ te komen. Jan: “We hebben daar mooie dingen gehoord van de andere deelnemers. Kijk, als je ervan overtuigd bent dat je het allemaal goed doet, ben je verkeerd bezig. We willen blijven leren van andere regio’s en partners.” Frank: “We zijn al lang bezig en dan bestaat het risico dat je jezelf in je eigen staart bijt. Tijdens de Visiebijeenkomst merkte ik dat we nog echt wel ruimte voor verbetering hebben. Dat vond ik super positief en inspirerend. Ik zou het toejuichen als we vanuit het onderwijs een programma kunnen starten om met Wetenschap & Technologie mee te kunnen blijven gaan in alle nieuwe technologische ontwikkelingen.” Jan: “Denk aan cobots en 3D-printen.” Frank: “En dus ook het leren van anderen hoe je het didactische element en ook het Ontwerpend Leren nog beter kan inbedden in onze technieklokalen. Maar nogmaals: daar heb je echt de betrokkenheid van de leerkrachten vanuit het basisonderwijs voor nodig.”
Meer aandacht vereist voor didactiek en pedagogiek
In de genoemde bijeenkomst bracht Frank in de discussie naar voren dat hij nog te weinig didactiek en vernieuwing zag in het curriculum. Wat bedoelt hij daarmee? Frank: “Wij zijn in de technieklokalen heel druk met techniek met de focus op het uitvoeren van een opdracht. Maar een deelnemende leerkracht aan de Visiebijeenkomst uit het basisonderwijs gaf terecht aan dat er ook aandacht moet zijn voor didactiek en pedagogiek. Heel inspirerend om te zien hoe het basisonderwijs dit aanvliegt.” Jan: “Maar ik benadruk graag dat de leerlingen in ons Technieklokaal ook al werken vanuit het concept van Ontwerpend Leren. Maar wellicht moeten we dit al in een vroeger stadium in de lessen aan de orde laten komen.”