Nieuwe publicatie: Beroepsoriëntatie op de basisschool
Op 23 mei 2019 is het onderzoeksrapport ‘Beroepsoriëntatie op de basisschool’ gepubliceerd op het Symposium ‘Als ik later groot ben.. – Beroepsoriëntatie op de basisschool’. TechYourFuture heeft het afgelopen jaar in samenwerking met TechniekTalent.nu onderzoek gedaan naar de stand van zaken omtrent (technische) beroepsoriëntatie op bassischolen. De uitkomsten van dit onderzoek zijn beschreven in het onderzoeksrapport dat bedoeld is voor iedereen binnen en buiten het onderwijs, die geïnteresseerd is in (technische) beroepsoriëntatie, techniekonderwijs en/of talent ontwikkeling. De aanbevelingen zijn vooral relevant voor basisscholen en organisaties die zich bezighouden met beroepsoriëntatie binnen het primair onderwijs.
Resultaten
Het onderzoek wijst uit dat de ervaringen met beroepsoriëntatie in het primair onderwijs erg wisselend zijn. Het huidige aanbod bestaat voornamelijk uit activiteiten waarbij de nadruk niet specifiek op beroepsoriëntatie ligt, maar op andere thema’s zoals Wetenschap en Technologie (W&T), onderzoekend en ontwerpend leren (OOL), of talentontwikkeling. Hoewel het moeilijk is de effectiviteit van beroepsoriëntatie te meten, kan er een aantal elementen worden benoemd die beroepsoriëntatie succesvol maken en welke aspecten een uitdaging vormen in de praktijk. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek worden aanbevelingen gedaan voor de praktijk, onder andere:
– Start vroeg in de basisschool met beroepsoriëntatie (rond leeftijd 6/7 jaar);
– Zorg voor een breed en divers aanbod van beroepen en activiteiten;
– Combineer beroepeninformatie met talentontwikkeling;
– Houd rekening met de beelden en attitude van de leerkracht.
De overige aanbevelingen zijn terug te lezen in genoemd onderzoeksrapport.