Effectieve bedrijfsbezoeken – handleiding voor scholen
Door leerlingen op jonge leeftijd kennis te laten maken met technische beroepen kunnen we de kans vergroten dat zij later kiezen voor een beroep in de technische sector. Door het organiseren van bedrijfsbezoeken wordt het bewustzijn van deze leerlingen vergroot en kunnen stereotiepe beroepsbeelden voorkomen worden.
Deze handleiding bevat handvatten voor het organiseren van een effectief bedrijfsbezoek en is geschikt voor leerlingen in het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs (4-14 jaar). In het project is ook een handleiding voor bedrijven ontwikkeld. Voor een écht effectieve aanpak raden we aan om beide handleidingen te gebruiken.
Hieronder een aantal aspecten uit deze publicatie.
Leerdoel vaststellen
Stel vast waarom je een bedrijfsbezoek wilt organiseren voor de leerlingen. Wat levert het bedrijfsbezoek op voor de leerlingen? Bij welk vak, thema, of project past het bedrijf
goed? Wellicht kan het bedrijf als een inhoudsdeskundige of expert dienen, of ingezet worden als een opdrachtgever.
Aansluiten bij het niveau van de leerlingen
Aansluiten bij de activiteiten in de klas
Leg uit welke voorbereidende en afrondende opdrachten jullie op school doen en bespreek hoe deze activiteiten kunnen aansluiten op het bedrijfsbezoek. Heeft het bedrijf
(les)materiaal om te gebruiken op school? Of kan een medewerker vóór het bezoek een gastles geven op school om het bedrijf te introduceren?
Lees hier verder voor de specifieke handleiding voor scholen.
Lees hier verder voor de algemene informatie over beide handleidingen en over het bestellen van de handleiding voor scholen en de handleiding voor bedrijven. Ook kunnen diverse werkbladen worden gedownload.