De verwondering bij leerling en docenten op basisschool De Groen Dedemsvaart
Christelijke Daltonschool De Groen in Dedemsvaart staat bekend om haar gedreven en onderzoekende docenten die steeds op zoek zijn naar manieren om de verwondering en talenten van leerlinge te stimuleren. Heel concreet komt dit naar voren bij de volgende aspecten:
• Kinderen worden in situaties gebracht waarin hun nieuwsgierigheid, verwondering en onderzoekende houding wordt gestimuleerd.
• Ze leren onderzoeksvragen te stellen en gaan op onderzoek uit.
• Wetenschap en techniek is verweven door het hele onderwijs.
• Er is contact met verschillende bedrijven. Jaarlijks bezoeken alle groepen een bedrijf. Voorafgaand aan dit bezoek wordt een leskist over het bedrijf behandeld zodat er tijdens het bezoek gericht gekeken en vragen gesteld kunnen worden.
• Jaarlijkse techniek projectweek.
• Praktische eigen ontworpen en ingedeelde techniekkasten.
• Schooltuin en veel buitenruimte.
• Een enthousiast en betrokken team dat zelf ook onderzoekend is en niet bang is buiten bestaande kaders te denken.
• Twee teamleden die met hun groep meedoen aan het professionaliseringstraject Bêta burgerschap.
Lees verder in “32 inspirerende portretten van Nederlandse scholen in het basis- en voortgezet onderwijs” pag. 52.