2. Geef W&T-onderwijs dat elke leerling raakt.

2. Geef W&T-onderwijs dat elke leerling raakt
Hoe motiveer ik aan de hand van ‘techtypes’ alle leerlingen in mijn klas?

Wil je niet alleen de leerlingen enthousiast maken die uit zichzelf aan de slag gaan als ze iets mogen laten rijden, ontbranden of ronddraaien? Maar ook de leerling die liever iets uitdenkt dan direct iets maakt? Of de leerling die altijd achteraan staat als er iets technisch gedaan wordt, omdat ze denkt dat ze het niet kan? Leer hoe je jouw W&T-opdrachten zo vormgeeft dat je alle kinderen in je klas of op jouw school op ‘aan’ zet.

In deze workshop kun je het volgende verwachten:

  • Je ontdekt de verschillende ‘techtypes’ bij leerlingen.
  • Je maakt kennis met hun verschillende drijfveren en motivaties t.a.v. techniek en technologie.
  • Je leert hoe je met kleine aanpassingen in W&T-opdrachten beter aansluit bij alle ‘techtypes’ in je klas en zo inspeelt op hun drijfveren en motivaties. Ook bij integratie van W&T met andere vakgebieden.
  • Je brengt door middel van een interactieve opdracht de theorie in de praktijk.

Waarom deze workshop?
Niet ieder kind weet van zichzelf waarin hij/zij uitblinkt of waar de interesse ligt, dus aan jou de taak om ze dat te laten ontdekken en aan te sluiten bij de drijfveren van elk kind.
Het geheim is dat je vragen en opdrachten zo formuleert dat ze interessant en tastbaar worden voor kinderen met hele verschillende drijfveren. Dus zowel de leerlingen die graag met hun handen bezig zijn als degenen die de wereld willen verbeteren. Zij die met plezier een computer uit elkaar haalt of gefascineerd is door robots of de mooiste dingen maakt en hij die graag nadenkt over een (technisch) probleem, bijv. hoe je de sloot naast de school schoonhoudt. Ook het slechten van barrières komt aan de orde, denk bijvoorbeeld aan die leerling die al gauw denkt dat een opdracht te moeilijk is.
Als je oog hebt voor de verschillende drijfveren van je leerlingen, kan je met gemak W&T-opdrachten aanpassen of bedenken waarmee je de snaar van elke leerling raakt. Ook bij integratie met andere vakgebieden.

Workshopleider: Karin van Zwetselaar, expert ontwerpend leren, namens Platform Talent voor Technologie (PTvT) en JetNet|Tech-net