2. Een neus voor onderzoek doen

2. Een neus voor onderzoek doen
Hoe werken onze neus en andere zintuigen?

Neuzen zijn er in allerlei soorten en maten. De neus helpt ons ruiken, proeven, ademen en zelfs bij het vormen van geluid. Maar hoe werkt de neus eigenlijk? Ruiken we allemaal hetzelfde en hoe belangrijk is een goede geur? Kunnen we de neus een handje helpen om beter adem te halen als dat nodig is?

Wat gaan we doen in de workshop?
In deze workshop ervaar je zelf hoe onze neus werkt en ontdek je verschillen tussen onze geurervaringen. Samen met de andere deelnemers leer je spelenderwijs over de werking van onze zintuigen. Ook ontdek je wat er gedaan kan worden om onze neus te helpen beter adem te halen en hoe verschillen in de werking van de neus onderzocht kunnen worden. Je maakt ook kennis met wetenschappelijk onderzoek rondom het thema ‘Neustussenschot’ en je gaat digitaal in een groepje actief aan de slag met onderzoekende activiteiten die hierop zijn gebaseerd. Ook krijg je de kans om vragen te stellen aan de ontwikkelaars van dit project en hoor je ervaringsverhalen uit de praktijk van leerkrachten van Daltonbasisschool De Borgwal. In deze praktische workshop ervaar je laagdrempelig en heel concreet hoe je de volgende dag èn daarna structureel actief aan de slag kunt in je eigen klas.

Dit project is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van een neustussenschotcorrectie door o.a. prof. dr. Maroeska Rovers, één van de workshopleiders. Na deze correctie ervaren patiënten een verbeterde neuspassage en een hogere kwaliteit van leven.

Wat merken leerlingen hiervan?
Leerlingen maken kennis met echt wetenschappelijk toponderzoek en ze oefenen met het uitvoeren van eerlijk onderzoek. De activiteiten zijn zo vormgegeven dat ze leerlingen inspireren om zelf hun eigen onderzoeksvragen te formuleren en deze vervolgens zelf te onderzoeken. Naast het leren over het functioneren en belang van de neus, doen ze vanzelf taal- en rekenactiviteiten.


Ter voorbereiding van de workshop ontvangen de deelnemers een aantal fysieke materialen die nodig zijn om online mee te kunnen doen met de activiteiten. Daarom wordt bij de inschrijving voor deze workshop om adresgegevens gevraagd.


Workshopleiders:
Prof. dr. Maroeska Rovers, hoogleraar evidence-based surgery, Radboud Universiteit samen met Christine van Mullem, directeur en leerkracht groep 8, Gerda Siersema, leerkracht groep 8 en Stijn Maresch, leerkracht groep 7, allen van Daltonbasisschool De Borgwal in Bemmel.