Curriculum & bedrijfsbezoek

Met veel enthousiasme bieden verschillende aanbieders een scala aan techniekoriëntatie activiteiten aan bij basisscholen. Met evenveel enthousiasme maken basisscholen hier gebruik van. Wanneer zijn deze activiteiten effectief; voor welke leeftijdscategorieën; welke voorwaarden op school en welke voorwaarden bij een bedrijf zorgen ervoor dat hier optimaal rendement uit wordt gehaald; hoe wordt de verbinding met het onderwijscurriculum gelegd? Enthousiasme is een belangrijke voorwaarde, maar wat willen de bedrijven als opbrengst zien? En welke opbrengsten zijn voor de basisscholen belangrijk? Waar zitten misschien verschillen maar nog veel belangrijker waar de overeenkomsten? Hoe kunnen we samen de activiteiten beter maken zodat het voor beide partijen leidt tot maximale opbrengsten?

Advisering door KWTO

KWTO kan op grond van jarenlange ervaring zowel basisscholen als aanbieders van deze activiteiten- waar onder (samenwerkende) organisaties- adviseren om tot een optimaal rendement van bedrijfsbezoeken te komen. De adviezen zijn mede gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en de concretisering van de adviezen. Ook heeft KWTO veel expertise waar het gaat om ouderbetrokkenheid bij W&T en Talentontwikkeling. De advisering door de KWTO projectleiders is binnen de beschikbare capaciteit gratis.KWTO kan op grond van jarenlange ervaring zowel basisscholen als aanbieders van deze activiteiten  w.o. (samenwerkende) organisaties adviseren om tot een optimaal rendement te komen. De adviezen zijn mede gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en de concretisering van de adviezen. Ook heeft KWTO veel expertise waar het gaat om ouderbetrokkenheid bij W&T en Talentontwikkeling. De advisering is binnen de beschikbare capaciteit gratis.

KWTO adviseert de samenwerkende partijen in de gemeente Hardenberg op het terrein van W&T en Talentontwikkeling. De focus ligt daarbij op de positie van het primair onderwijs en de toegevoegde waarde van de activiteiten voor de basisscholen. Ook stroomlijnen van het aanbod van diverse partijen is een speerpunt. Inmiddels is sprake van een stevige samenwerkingsstructuur tussen de verschillende partijen maar ook tussen de schoolbesturen voor primair onderwijs.

KWTO adviseert al enige tijd bij de Week van de Techniek Ommen-Hardenberg die in maart 2018 plaatsvindt. Ook vindt een koppeling plaats met de Dag van de Ondernemers in dezelfde week.
KWTO heeft een concreet plan geschreven voor een nog betere verbinding met de deelnemende basisscholen en een sterkere betrokkenheid met de deelnemende bedrijven. Ook de verbinding met de Dag van de Ondernemers krijgt een concrete vertaling. Momenteel wordt door de organisatie het één en ander verder uitgewerkt samen met KWTO.

Ondersteunend materiaal

Naast de directe advisering informeert KWTO u over ondersteunend materiaal dat door diverse organisaties is ontwikkeld. Het betreft veelal een onderbouwing en een praktisch kader om de activiteiten in het kader van de samenwerking tussen basisscholen en bedrijven naar een hoger niveau te tillen. Hieronder treft u diverse voorbeelden aan.

TechYourFuture heeft een brochure “Handleiding voor bedrijven, organisaties en leerkrachten die hun verhaal willen delen met leerlingen in het primair onderwijs”. ontwikkeld. De brochure is ontwikkeld in het kader van het Weekend van de Wetenschap maar is breed toepasbaar

SETD, Research Center for Science Education and Talent Development van Universiteit Twente, heeft een factsheet gemaakt in verband met bedrijfsbezoeken. In een handig overzicht wordt voor diverse items aangegeven wat niet te doen en wat juist wel te doen.

Een dergelijk wetenschappelijk onderzoek is voor het eerst gehouden, een uniek gegeven. Het onderzoek werd uitgevoerd door Prof. Dr. Juliette Walma van der Molen en Drs. Tim Post van de Universiteit Twente in opdracht van KWTO.

Stichting Ion heeft een artikel gepubliceerd dat gaat over zeer uiteenlopende aspecten die te maken hebben met een goed bedrijfsbezoek.

“Als je het wilt laten lukken moet je het niet alleen doen als bedrijf, je moet onderkennen dat onderwijs de expertise heeft in educatie. Onderwijs is nu eenmaal goed in het overbrengen van kennis, laat je helpen door hen en werk samen”.

Lisanne Hogeboom: “Ons bedrijfsbezoek in Epe hebben we gekoppeld aan een thema: het lichamelijk gehandicapte kind.

W&T in de klas heeft een handreiking gepubliceerd met 7 tips voor regionale samenwerking tussen PO scholen en bedrijven. Essentieel is de integratie van W&T in het curriculum en lange termijn beleid.

“Wat willen we dat de kinderen ervan leren en hoe krijgen we dat voor elkaar?” Dit was de centrale vraag voor leerkracht en techniekcoördinator Marja Vroemen bij het organiseren van een bedrijfsexcursie bij een plaatselijk bedrijf. Daarnaast geeft zij 3 onmisbare adviezen.

De gastles voorafgaand aan het bedrijfsbezoek voedde het enthousiasme van de kinderen.

Hoe zorg je ervoor dat een bedrijfsbezoek zo relevant mogelijk wordt voor de leerlingen? Wat kun je voorafgaand aan een bedrijfsbezoek al doen in de klas en wat doe je achteraf?  In deze video ziet u een bedrijfsbezoek van kinderen van groep 5 van de Borgloschool bij beddenfabrikant Auping in Derventer.

Meisjes hebben dringend behoefte aan rolmodellen voor Wetenschap & Techniek. Maar ook ouders en leerkrachten kunnen eraan bijdragen dat meisjes een positiever beeld krijgen van Wetenschap & Techniek (W&T); vooroordelen zitten diep.